Prečo by ste mali dať pozrieť zmluvu aj účtovníkovi?

PS: ešte PREDTÝM ako ju podpíšete!

A zase raz prišiel klient s už podpísanou zmluvou, ktorú som predtým nevidela. A zase sme riešili to isté…

Nie je u nás (na Slovensku) ešte stále zvykom, aby sa ľudia so svojim účtovníkom alebo daňový poradcom radili predtým ako uzavrú obchod alebo podpíšu zmluvu. Právnika väčšinou vyhľadajú hlavne keď sa jedná o hodnotnejšie veci. Ale najčastejšie sa mi stáva, že klienti prídu s už podpísanou zmluvou alebo uzatvoreným obchodom a potrebujú si ujasniť čo s tým ďalej.

Nech sa páči, článok vo forme videa:

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Alebo ako podcast:

 

Ale prečo by mal zmluvu vidieť účtovník alebo daňový poradca predtým ako ju klient podpíše??

Tu je hlavný dôvod  – každý odborník má na zmluvu iný pohľad. Inak sa na danú záležitosť pozerá právnik, inak účtovník a inak daňový poradca. Právnik hľadí na to, aby bola zmluva v poriadku z právnej stránky. Účtovník, aby ju vedel „zaúčtovať“. A daňový poradca, aby klient zbytočne nepreplatil na daniach alebo odvodoch, resp. aby zvolil správny daňový režim. 

Tieto tri pohľady sú podľa mňa od seba neoddeliteľné. A pri vhodnej spolupráci všetkých odborníkov je možné uzavrieť naozaj skvelú zmluvu. Zmluvu ktorá bude v súlade so všetkými zákonmi, účtovník ju bez problémov zaúčtuje a daňový poradca posúdi dopad na daňové alebo iné povinnosti* klienta (pod daňovými alebo inými povinnosťami* rozumej buď povinnosť zaplatiť daň alebo odvody, podať daňové priznanie príp. iná administratívna povinnosť voči štátu – ďalej v texte iba „daňové alebo iné povinnosti*“).

Ale nebavíme sa iba o zmluvách, ktoré uzatvárajú podnikatelia. Veľakrát je prínosom keď sa aj na „súkromnú“ zmluvu pozrie okrem právnika minimálne daňový poradca. A prečo?

Pretože aj keď momentálne sa môže jednať o čisto súkromnú záležitosť a ani nikdy v budúcnosti nemusí zasahovať do podnikania, môže ovplyvniť daňové alebo iné povinnosti* niektorej zo zmluvných strán.

Ale aby sme len neteoretizovali, dám Vám zopár príkladov z praxe, kedy práve poradenie alebo neporadenie sa s daňovým poradcom malo pre klienta následky ako ďalšie náklady, zabitý čas a problémy, ktoré si mohol ľahko ušetriť:

Príklad č. 1
moje obľúbené nehnuteľnosti :-)))

Kúpa a predaj nehnuteľností je u nás dosť bežnou záležitosťou. Ako pri podnikaní, tak aj v súkromnom živote.

Popravde, ešte ani raz sa mi nestalo, aby zmluva, ktorú doniesol klient (a je jedno, či pred podpisom, alebo až po) mala dostatočné záležitosti pre účely účtovníctva a daní.

Konkrétne – kúpite si dom alebo byt a k nemu je samozrejme aj nejaký pozemok, prípadne príslušenstvo. Všetky zmluvy, s ktorými som sa stretla majú síce krásne vymenované čo kupujete, ale v zmluve je vždy uvedená iba jedna cena. Za čo to všetko kupujete. 

No, poviete si, a čo iné by tam malo byť? Problém je ten, že nekupujete iba jednu vec. 

Kupujete nehnuteľnosť (dom, byt,…), možno nejaké príslušenstvo, pozemky. V účtovníctve aj daniach každú jednu vec posudzujeme samostatne. 

Účtujeme samostatne. A každá vec môže mať iný daňový režim. Takže preto je to problém. 

Lebo ak chcem o niečom účtovať, musím vedieť akú to má cenu. A aj keby ste nehnuteľnosť kupovali ako súkromná osoba, v budúcnosti ju môžete predať, darovať, vložiť do podnikania…. A takéto „nerozbitie“ ceny by Vám mohlo skomplikovať život.

Ale keď si to povieme na rovinu, napísať do zmluvy pár čísel navyše až tak nebolí (keď viete, že to tam má byť a nebudete mať kvôli tomu problémy). 

Príklad č. 2
právnik pripravil zmluvu, ale pred popisom sa (našťastie) dostala aj ku mne.

Išlo o obchodnú transakciu, kde bol právnik požiadaný o vypracovanie zmluvy. Pred podpisom zmluvy prišiel klient za mnou, aby som ju pozrela aj z hľadiska daní a účtovníctva. A tak som volala s právnikom, či to, ako vypracoval zmluvu a pomenoval predmet zmluvy je jediný možný spôsob, alebo sú aj alternatívne riešenia.

Lebo, ak by to ostalo tak, ako bol prvý návrh od právnika, klientovi z toho vyplývali ďalšie náklady (musel by zaplatiť aj odvody z danej transakcie). Ale právnik povedal, že sú alternatívy, on si iba jednu vybral. Že to kľudne môže prepracovať, keď som mu vysvetlila okolnosti. A tak zmluvu spísal iným spôsobom a klient ušetril pekné peniažky.

Príklad č. 3
klient síce prišiel, ale neriadil sa mojou radou

(aj keď nebola úplne zo súdka „účtovníctvo a dane“)

Klient išiel robiť transakciu, ktorá je dosť zriedkavá. A tak zmluvu vypracovával právnik a mala som sa k nej vyjadriť aj ja. Vyriešili sme nejaké úpravy, aby bolo všetko „košér“ pre dane aj účtovníctvo. Čo mi však nedalo, boli ustanovenia k spôsobu ukončeniu zmluvy. Išlo o niekoľko-ročný zmluvný vzťah. 

Právnik spísal zmluvu presne tak, ako sa písalo v obchodnom zákonníku, avšak zákonník povoľoval aj inú možnú úpravu. 

Pýtala som sa klienta, či je so spôsobom vypovedania zmluvy spokojný, nakoľko mne sa ustanovenie zdalo dosť rizikové vzhľadom na krátke lehoty a veľký objem finančných prostriedkov, o ktoré sa jednalo. Klient mi povedal, že to je v poriadku, sú s druhou stranou dlhoroční priatelia a dohodli sa na inom znení (dlhšie lehoty, keby došlo k reálnemu ukončeniu zmluvy). 

Ale v zmluve že to nepotrebujú. Veď si predsa veria… 

Pár rokov potom sa však druhá strana rozhodla uskutočniť iné podnikateľské aktivity a potrebovala finančné prostriedky. A tak vypovedala zmluvu PRESNE podľa podmienok uvedených v zmluve a môj klient sa dostal do problémov, aby ukočíroval neplánované finančné výdaje. 

A uvedené, „my sme sa dohodli“, už neplatilo. 

Tento prípad sa síce netýkal konkrétne daní, ale ak si zaplatíte odborníka, mal by v prvom rade hľadieť na Vaše záujmy. 

Takže keď to zhrniem…

Keď klient príde už s podpísanou zmluvou a zmluva nemá všetky potrebné náležitosti, máme na stole ďalší problém. A to potreba kontaktovať druhú zmluvnú stranu. Musíte jej vysvetliť, že potrebujete spraviť dodatok k zmluve, a prečo to potrebujete spraviť. A podľa mojich skúseností nie vždy sú všetci ochotní otvárať už uzatvorenú záležitosť.

Rada nakoniec.

Ak uzatvárate zmluvu a ste podnikateľ, pred podpisom zmluvy by ste sa mali poradiť so svojím právnikom a účtovníkom alebo daňovým poradcom. A ak zmluvu uzatvárate ako súkromná osoba, mali by ste minimálne zvážiť túto možnosť (hlavne ak sa jedná o zmluvu, kde sa jedná o väčšiu hodnotu).

Áno, viem že mnohí nepotrebujete nejakého právnika ani účtovníka a už vôbec nie daňového poradcu ;-)). Veď všetky zmluvy ľahko nájdete na internete, ako aj rady ako na dane a účtovníctvo. 

Ale o úskaliach zmlúv a rád z internetu niekedy nabudúce… 

Lebo zapamätajte si, že

Pozn.: Možno sa niektorí z Vás čudujete, prečo stále riešim účtovník VS daňový poradca. Aký je vlastne medzi nimi rozdiel? A že to nie je jedno… pozrite si v mojom článku tu.

Chcete byť informovaný o novinkách, článkoch a kurzoch z dielne Účto a dane polopate?

Zaregistrujte sa a navyše vám zadarmo pošlem ebook/video/audio 3+1 rady ako čítať (nielen) daňové zákony.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité iba pre účely spracovania tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov